EKONOMIJA

Prodavci varaju kupce dok im ne zakuca inspekcija

Ni dve godine od donošenja novog Zakona o zaštiti potrošača očigledno nisu bile dovoljne da se neke njegove odredbe primene i u praksi.

Pitanje vraćanja novca u slučaju raskida ugovora ili nesporazuma između kupca i trgovca i dalje je najčešći problem sa kojim se potrošači suočavaju. Iako propisi precizno definišu situacije u kojima nema dileme da trgovac mora da vrati naplaćenu sumu, mnogi od njih i dalje se oglušuju, zbog čega se i broj žalbi koje stižu u organizacije za zaštitu potrošača stalno povećava. Tako je jednog građanina zanimalo da li je bio u pravu kada je od trgovca koji mu je prodao frižider koji nije odgovarajući, zatražio da mu vrati novac. Uložio je reklamaciju, ali ni deset dana kasnije trgovac nije želeo da mu vrati novac.

 Ovo je samo jedan od primera, a sve je više situacija u kojima se trgovci na ovaj način oglušuju o propise i mogućnost vraćanja novca kupcima daju tek pošto oni pozovu inspekciju.

 "Ovo pitanje je i dalje ključno u odnosu između trgovaca i potrošača. Štiteći svoje ekonomske interese, trgovci na sve načine izbegavaju svoje zakonske obaveze i kada je reč o vraćanju novca često tumače zakon na način koji njima odgovora. Imamo primer firme koja na reklamacionom listu predviđa 'povraćaj novca' tek u slučaju da opravka ili zamena nisu moguće, što nije u skladu sa zakonom i zbog čega će naša organizacija u saradnji sa Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija uskoro pokrenuti inicijativu za zaštitu kolektivnog interesa potrošača", kaže Mladen Alfirović, pravni savetnik u Nacionalnom udruženju potrošača Srbije.

 Po Zakonu o zaštiti potrošača, kupac ima pravo na povraćaj novca u nekoliko slučajeva. Najpre, u roku od 14 dana kada odustane od ugovora zaključenog na daljinu, odnosno van poslovnih prostorija (kupovina putem interneta), i to bez navođenja razloga i dodatnih troškova.

 "Ukoliko izjavi da odustaje od ugovora, smatra se da on nije ni zaključen, te je trgovac u obavezi da bez odlaganja izvrši povraćaj novca, uključujući i troškove isporuke u roku od dve nedelje od dana kada je primio od potrošača zahtev za raskid ugovora. Trgovac može da odloži vraćanje novca dok ne dobije robu koja se vraća ili dokaz od potrošača da je robu poslao trgovcu. Važno je znati i to da je trgovac u obavezi da prilikom povraćaja novca koristi ista sredstva plaćanja koja je potrošač koristio u transakciji", kažu u Sektoru za zaštitu potrošača Ministarstva trgovine.

 Zakon propisuje jedno, a u praksi se dešava sasvim nešto drugo. Ipak, važno je da znaju da novac mogu da traže i u slučaju da prodavac ne isporuči robu u ugovorenom roku. To se odnosi na transakcije u kojima je kupac pre zaključenja ugovora obavestio prodavca da je isporuka na određeni dan za njega značajna. Ugovor se, u ovom slučaju, raskida po zakonu i sledi vraćanje novca u roku od tri dana.

 Šire o ovoj temi čitajte na sajtu Politike.

Podeli vest sa prijateljima:

Dodaj komentar

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila: Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Redakcija expres vesti ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije expres vesti.

loading...

PRATITE NAS

KONTAKT

+ 381 65 43 43 646

info@expres.rs

Marketing

ANKETA

Da li će Nikolić i u drugom mandatu biti predsednik Srbije ?

TRENUTNA TEMPERATURA

 
DMC Firewall is a Joomla Security extension!