VESTI

Vučić otvorio Prokop, četiri decenije kasnije

BEOGRAD - Premijer Srbije Aleksandar Vučić prisustvovao je danas obeležavanju završetka prve faze izgradnje buduće glavne železničke stanice Beograd centar u Prokopu, koja je, posle 40 godina, otvorena za saobraćaj.

Vučić je označio otvaranje Prokopa tako što je u stanicu došao sa saradnicima novim Štadlerovim vozom, koji će od danas saobraćati na liniji Beograd - Novi Sad. 

Svečanosti prisustvuju i potpredsednica vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović i gradonačelnik Beograda Siniša Mali.

Očekuje se da će za potpuno izmeštanje železničke stanice iz centra grada u stanicu "Prokop" biti potrebno godinu dana.

U funkciji je osam koloseka koji su izgrađeni po evropskim standardima, kao i pet perona, pa je "Prokop", koji se do sada koristio za vozove gradske železnice odnosno BG voz, otvoren i za prijem i otpremu putnika vozova na relaciji Beograd - Novi Sad - Beograd.

Na toj liniji će saobraćati novi Štadlerovi elektromotorni vozovi, a kroz Prokop će nastaviti svakodnevno da saobraća 105 BG vozova.

Završetkom ove faze omogućeno je odvijanje železničkog saobraćaja u stanici na osam od ukupno deset projektovanih koloseka, kao i prijem i otprema putnika na pet od ukupno šest perona, sa svim potrebnim pratećim radovima za organizaciju i kontrolu saobraćaja vozova i putnika.

Ispunjen je predviđeni rok za završetak radova koji je bio 420 dana, a vrednost ugovora od 25,8 miliona evra obezbeđeno je iz kredita Kuvajtskog fonda za arapski ekonomski razvoj. Projekat je uradio Saobraćajni institut CIP.

Radovi na prvoj fazi je izveo konzorcijum na čelu sa Energoprojektom, a obuhvatili su, između ostalog, izgradnju trećeg, četvrtog, sedmog i osmog koloseka, rekonstrukciju postojećeg devetog i desetog koloseka.

Radovi na rekonstrukciji železničke stanice Beograd Centar u Prokopu počeli su 3. decembra 2014. godine.

Urađeno je šest staničnih koloseka - 3, 4, 7, 8, 9 i 10 uključujući i četiri takozvana izvlačnjaka, a koloseci 5 i 6 kolosek u zoni perona izgrađeni su i pušteni u saobraćaj 2010. godine, kao i prvi i drugi kolosek za koje je završen donji stroj, izvršena nabavka materijala i opreme za kasniju ugradnju koloseka.

Na pet od ukupno šest perona obaveljeni su građevinsko zanatski i instalaterski radovi, kao i dva putničko-prtljažna pothodnika - dedinjska i senjačka strana.

Radove je izvodio konzorcijum firmi okupljenih oko "Energoprojekt Opreme", a u čijem sastavu su još "Energoprojekt Niskogradnja", "Energoprojekt Visokogradnja" , ZGOP i AŽD. 

Radovi su obuhvatili i elektro-energetske instalacije i telekomunikacione sisteme u pothodinicima i na peronima.

Uveden je informativnog sistem za obaveštavanje putnika, a završeno je i saniranje hidroizolacija na ploči kote 105, zatim kontaktna mreža i gradnja četiri trafo stanice, dispečerski uredaji i lokalna kablovska mreža, osiguranje stanice Beograd centar, kao i rasputnica Karađorđev park i Dedinje elektronskim signalno-sigurnosnim uređajima i rekonstrukcija stanične postavnice.

Naredna faza uključuje izgradnju stanične zgrade, saobraćajnog i putničkog prilaza sa autoputa E-75 i obodnih gradskih saobraćajnica, kao i prateće infrastrukture.

Takođe, predviđeno je da se u "Prokopu" na ploči podigne gornji sprat stanice na kome će se nalaziti komercijalni i drugi sadržaji površine više od 100.000 kvadratnih metara.

Gradnja stanice u Prokopu traje još od 1974. godine, kada je zaživela kao ideja tadašnjeg gradonačelnika Branka Pešića, ali od 1996. godine nije bilo radova.

Radovi na terenu su započeti 1977. godine, ali je ubrzo prekinuta zbog nedostatka finansijskih sredstava, zatim je 1990-ih nastavljena i prekinuta ponovo 2000. godine.

Na tenderu 2005. je pobedio mađarski "Trigranit" sa kojim su pregovori prekinuti, jer je izmedu ostalog tražio da mu bude ustupljeno pravo gradnje na mestu sadašnje železnicke stanice odnosno u Savskom amfiteatru.

Stanica "Prokop" je deo Beogradskog železničkog čvora i predstavlja centar železničke mreže Srbije.

Izgradnjom putničke stanice Beograd centar u Prokopu, tehničkih stanica u Zemunu i Kijevu, Robno transportnog centra u Makišu i obilazne pruge Beli Potok-Vinča-Pančevo, teretni sistem i novi putnički sistem stavljaju se u funkciju po konceptu čvora.

Na stanici smo ka Evropi, kašnjenja neće biti

Konacno smo stigli, putovanje je trajalo duže od 40 godina, radovi su završeni u roku i sada imamo odakle da krenemo dalje, a ovde je reč o pokretanju cele zemlje, izjavio je Vučić. 

"Beograd centar je završen, stigli smo i imamo odakle da krenemo dalje, ovde se bavimo planom, brzinom i ciljem, i ovde se ne radi o vozovima, već o Srbiji", poručio je premijer.

Prema njegovim rečima, danas u Prokopu nije reč o vozovima, već o pokretanju zemlje, o njenoj satnici, koja je precizna.

Konačno "znamo gde idemo i kuda ćemo da stignemo", rekao je Vučić, praveći metaforičnu paralelu sa pokretanjem Srbije.

"Voz koji smo pokrenuli, kojim Srbija ide napred, treba da preveze i one s leve strane, i one sa desne, i one iz centra, ali i one koji su se ukrcali kao slepi putnici", rekao je Vučić i dodao da jedino svako od njih "mora da plati kartu".

"To je karta Srbije za Evropu. Ovo je prva stanica. Kašnjenja neće biti", poručio je premijer Vučić.

Vučić je rekao da otvaranje Prokopa pokazuje da sve može da se uradi kad su građani vredni, kad postoji plan, te da i ogromni projekti mogu da postanu realnost kad se razmišlja o deci i budućnosti.

"Zadovoljan sam što na svim ljudima koji žele dobro svojoj zemlji i koji gledaju u budućnost i koji svoju budućnost vide u Srbiji mogu da vidim osmeh i zadovoljstvo", rekao je Vučić.

Premijer je rekao da je čitao o železnici i zastao na citatu da nije sve u putovanjima i da ozbiljan čovek mora negde i da stigne.  

"Zato sam danas ovde, da vam kažem da smo konačno stigli, putovanje je trajalo dugo, više od 40 godina, menjali smo i vozove i mašinovođe i kočničare, stajali na usputnim stanicama, kasnili, klackali se, gurali, bili ubeđeni da ne znamo gde idemo i zašto, neki put se švercovali, plaćali skuplju cenu, čekali, nadali se, ali imali smo i čemu", rekao je Vučić. 

Prema njegovim rečima, u poslednjih 420 dana u roku je završena rekonstrukcija stanice Beograd Centar. 

"Stigli smo i imamo odakle dalje", rekao je Vučić.

On je naveo da nije reč o železničkoj stanici i o dolascima i odlascima vozova, već o pokretanju zemlje, njenom tačnom i preciznom voznom redu u budućnosti, disciplini onih koji upravljaju, uređenosti i pristojnosti vagona, osoblja i putnika.

Vučić je ocenio da je teško i u Evropi naći lepe vozove kakve ima Srbija.

"Mi danas ovde možemo mirno da kažemo da tačno znamo gde idemo i gde ćemo da stignemo. I ko god vidi Prokop, znaće o čemu pričam i znaće da to nema veze sa politikom", rekao je Vučić.

Voz koji smo pokrenuli treba da preveze i one na levoj i na desnoj strani, i one u centru pa čak i slepe putnike, mora da bude brz i da stiže na vreme, jedino što svako mora platiti kartu, rekao je Vučić.

"Od te karte, ja koji sebe ne doživljavam kao ništa više od konduktera koji noću čita, imam obavezu da izdvojim za nove pruge, stanice, škole, bolnice, puteve i mostove, za sve ono što nije građeno, a za šta ja i drugi članovi vlade imamo ogromne planove i što smo umnogome uradili", rekao je Vučić.

On je naveo da je to karta za ulazak u svet i u Evropu i pozvao građane da krenu tim vozom, jer neće biti kašnjenja. 

On je naveo da je u roku i na vreme, bez dana kašnjenja, napravljeno ono u šta su mnogi sumnjali. 

Vučić je, navodeći da će stanica u potpunosti biti završena do 2018. godine, godinu dana pre roka, rekao da će to biti jedna od najlepših stanica u Evoropi.

"Mi sa Evropom i najlepšim gradovima treba da se poredimo", rekao je Vučić. 

Srbija ima plan i budućnost i na tom putu niko ne može da je zaustavi, rekao je Vučić. 

"Ovo je vaša imovina, hvala vam na tome što ovu zemlju volite i podržavate i zahvaljući vama ovakvi rezultati su mogući. Srbija će radi i grabi napred", rekao je Vučić. 

Kompletna stanica 2018, godinu pre roka

Železnička stanica Prokop trebalo bi kompletno da bude završena već 2018, godinu dana pre planiranog roka, rekao je Vučić i najavio da sledeća faza radova na njoj počinje u martu.

"Pristupne saobraćajnice počinjemo da radimo u martu. Kad je reč o uslovima i poslovima sve je čisto kao suza i ovo je trenutno jedno od najvećih gradilišta u Evropi, zbog čega ga i velike svetske kompanije smatraju prestižnim poslom", rekao je predsednik vlade.

"Za mnoge svetske firme ovo je posao koji priželjukuju, videli ste danas češke izvođače, Kuvajćane, svi su zadovoljni, obavili smo ovo posle mnogo godina tapkanja u mestu", naveo je Vučić odgovarajući na pitanja novinara nakon otvaranja stanice Prokop. 

 On je rekao da se nastavlja rad i na svim ostalim projektima, takođe i u Beogradu, jer, objasnio je, Beograd treba da bude jedan od najlepših gradova, pored ostalog i zato što će to privući i turiste i investitiore, a "to je velika stvar za nas". 

Vučić je rekao da na Prokopu ima oko 100.000 kvadrata prostora i da je stanica "prava lepotica". 

"Bio sam u Berlinu i video sam kako to kod njih izgleda, a ovo u Beogradu neće da zaostaje, naprotiv", rekao je on.

Vučić je naveo da je završena izgradnja stanične zgrade, te da sve funkcioniše kako treba.

"Pristupne saobraćajnice počicnjemo da radimo u martu, a u naredna dva meseca, ako ugovore uspemo da potpišemo, krenućemo odmah, kako bismo iskoristili građevinsku sezonu i počeli radove", rekao je Vučić poručivši da je ovo jedan od najvećih građevinskih objekata u ovom delu Evrope.

Premijer je rekao da je Prokop finansiran kuvajtskim kreditom, da su uslovi bili povoljni.

"Mi to vraćamo i Vlada Srbije će ovo finansirati ovako ili onako", rekao je on. 

Vučić je objasnio da je za sada u opticaju model da neko uradi i upravlja, pa da posle izvesnog broja godina vrati, uz minimalne troškove vlade. 

"Videćemo. Imamo tri mogućnosti u opticaju", rekao je on.

O pokušajima osporavanja: "Da su struja,gradove bi osvetlili"

Vučić je odbacio bilo kakvu sumnju u to da je sve po pitanju projekta završetka Prokopa "čisto kao suza", citirajući "hejterima" na društvenim mrežama Tesline reči:"njihova mržnja pretvorena u električnu energiju mogla bi gradove da osvetli".

Odgovarajući na navode novinara na otvaranju stankice Prokop, da je Upravni sud izneo stav da je tender bio nezakonit, premijer je rekao da je sve čisto ko suza, i da svako ko ima primedbe može da se obrati nadležnim organima. 

"Ako ima bilo ko bilo kakvu sumnju neka to uradi. Ovde su radile srpske kompanije na najbolji način i srpski radnici. Neću da dozvolim da mi oni koji najmanje imaju prava da o tome govore, govore o korupciji i kriminalu, posebno sto znam da ni ja, ni drugi ni dinara nismo uzeli", rekao je Vučić.

On je "onima koji bi na društvenim mrežama želeli da unize današnji dan" poručio da bi "njihova mržnja pretvorena u električnu energiju mogla gradove da osvetli", pozivajući se na Tesline reči protivnicima.

"Bolje da ti ljudi gledaju u sebe i vide kako su sticali bogatstvo, a ne da kod poštenih ljudi traže greške koje su kod sebe videli", rekao je Vučić. 

On je naveo da je jedna strana kompanija, uz jednu domaću, bila nezadovoljna time što Energoprojekt radi posao i da su oni želeli da rade posao.

"Zadovoljan sam što su srpske kompanije najveći deo posla uradile i uvek sam srećan kad srpske kompanije dobiju posao, u skladu sa zakonom". 

© Tanjug

Podeli vest sa prijateljima:

Dodaj komentar

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila: Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Redakcija expres vesti ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije expres vesti.

loading...

PRATITE NAS

KONTAKT

+ 381 65 43 43 646

info@expres.rs

Marketing

ANKETA

Da li će Nikolić i u drugom mandatu biti predsednik Srbije ?

TRENUTNA TEMPERATURA

 
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd