Kako bi astronauti mogli da piju kafu, NASA je izdvojila oko milion dolara za slanje aparata za kafu u svemir

Izvor express.hr jul 22, 2016

Rano u sredu ujutru, astronauti na Međunarodnoj svemirskoj stanici (ISS) dočekali su Dragon kapsulu, SpaceX letelicu, koja je na stanicu donela oko 2260 kilograma tereta.  Ova misija označila je početak nove ere za NASA koja je prestala da lansira svemirske letelice 2011. godine i da se sada okrenula privatnom sektoru za pomoć pri slanju materijala i potrepština na ISS.  Pre 8 godina NASA je potpisala ugovore sa SpaceX i njihovim konkurentima, kompanijom Orbital Sciences, u iznosu od 1.6 milijardi dolara za 12 lansiranja i 1.9 milijardi dolara za 8 raketnih lansiranja.  Iako ove misije poreske obveznike koštaju miliione dolara manje nego slanje svemirske letelice s posadom, cena slanja tereta u svemir nije pala.  SpaceX je trenutno najjeftiniji za NASA. Kada se podele troškovi lansiranja i celokupne misije s teretom dobije se podatak da slanje jednog kilograma tereta na ISS košta oko 60.000 dolara.  No, to je gruba procena. Iz SpaceX su rekli da njihova Dragon letelica lansirana Falcon 9 raketom može nositi do 3310 kilograma tereta, i da može istu količinu tereta vratiti s ISS na Zemlju. Dakle, ako Dragon letelicu lansiraju s maksimalnim teretom i vrate je na Zemlju noseći istu količinu, cena pada na 20.225 dolara po kilogramu.  Kako bi stavili u perspektivu koliko danas košta slanje stvari u svemir procenili smo troškove nekoliko predmeta koji su u prošlosti dostavljeni na Međunarodnu svemirsku stanicu.

Flaša vode: 30.000 dolara  Voda je neophodna za život, ali je jako skupa u svemiru. Pola litre vode teži pola kilograma, što znači da slanje jedne boce vode u svemir košta oko 30.000 dolara.  Ipak, NASA je zaključila da je slanje vode na ISS skupo i nepotrebno, pa astronauti sada piju vodu recikliranu od kondenzacije, znoja i urina.  70 miševa: minimalno 470.000 dolara  Miševi su prilično lagani, jedan teži oko 300 grama. Ali cena je prilično visoka - od 6.825 do 20.250 po mišu. Ako pomnožimo to sa 70 miševa, dođemo do cene od 470.000, pa sve do 1.4 miliona dolara.  Astronauti koriste miševe za istraživanje, kako bi proučili uticaj svemira na njihove mišiće.

Gajde: oko 162.000 dolara  Na ISS su se našli razni instrumenti: gitare, harmonike, bar jedan saksofon i gajde.  Težina instrumenta varira zavisno od materijala i dizajna. Astronaut Kjel Lindgren je prilično strastven po pitanju muzike i svoje 'cimere' u svemiru neretko je uveseljavao sviranjem.  Prosečne gajde teže oko 3.6 kilograma, ali recimo da su Lindgrenove težile nešto manje. Ipak, cena njihovog slanja u svemir je velika - od 54.600 do 162.000 dolara.  Aparat za kafu: više od milion dolara  Nekada su astronauti pili smrznutu suvu kavu koja je bila u najmanju ruku neukusna. Kafa je bila toliko očajna da su se mnogi anstronauti konstantno žalili na nju.

No, 2015. godine na ISS je došao aparat za kafu težak gotovo 20 kilograma. Aparat je usrećio stanovnike Međunarodne svemirske stanice, ali NASA je za njegovo slanje morala izdvojiti između 400.000 i 1.2 miliona dolara.

Kostim gorile: minimalno 116.000 dolara

Internet se 'zapalio' kada je NASA objavila snimak astronauta Skota Kelija u kostimu gorile na ISS.  Svaki astronaut ima pravo na privatnu pošiljku sa Zemlje. Većinom su to pokloni, pisma, a ponekad čak i torte. No, Majk Keli, brat blizanac Skota Kelija poslao mu je kostim gorile.  Ovaj kostim teži oko 2 kilograma pa je cena njegovog slanja u svemir između 116.000 i 390.000 dolara.  Limun: oko 2.000 dolara  Astronaut Skot Keli proveo je godinu dana na ISS, što je mnogo vremena ua provesti u svemiru. NASA mu je zato poslala limune kako bi ga razveselila i naterala na kretanje. Keli je izazov prihvatio, pa je žonglirao u svemiru.  NASA je slanje jednog limuna platila oko 2.000 dolara.  Zvuči jako skupo?  Za standard na Zemlji, da, ali NASA kaže da se isplati. Istraživanja koja se provode na ISS imaju veliki potencijal. Naučnici otkrivaju tajne o ljudskom telu i budućnosti svemirskog istraživanja. NASA i istraživanja na ISS zaslužni su i za mnoge tehnologije koje koristimo na Zemlji.  Ilon Mask, vlasnik kompanije SpaceX, nada se kako će spustiti cenu slanja tereta u svemir na oko 2.225 dolara po kilogramu. Rakete koje će biti višekratne, svakako će mu pomoći u tom naumu.

>

Majka dozvolila muškarcima da siluju njenu dvogodišnju ćerku

Azi Votson (25) iz Kanzasa optužena je za zlostavljanje deteta jer je dozvolila da…

Majka koja je kablom udavila sina (8), nakon što ju je uhvatio dok vodi ljubav sa dedom dobila 30 godina zatvora | VIDEO

Veroniki Panarelo, Italijanki koja je krajem novembra 2014. kablom zadavila svog sina…

DŽENIFER LOPEZ: Muškarci su do 33. godine beskorisni

S obzirom na bivše partnere s kojima je bila u vezama i brakovima, a među kojima su Pi…

Ponedeljak odaje preljubnike

Autori objašnjavaju da je ponedeljak problematičan, jer dolazi posle vikenda, tokom kojeg…

Ove namirnice izbegavajte da jedete uveče jer su pune šećera

Gladovanje se nikako ne preporučuje, čak ni uveče. Ipak, postoje namirnice koje tada…

Najprivlačniji ljudi rođeni su u ovom znaku

Osvrnite se malo oko sebe, razmislite o fizičkoj privlačnosti svojih prijatelja, rođaka,…

Otvoren misteriozni crni „sarkofag“. Evo šta je bilo unutra

Pre dve nedelje, arheolozi u Egiptu pronašli su masivan sarkofag od crnog granita u…

Kada ste u paru, pred prijateljima izbegavajte tri stvari

Kada su dvoje ljudi zaljubljeni, ostatak sveta gotovo da ne postoji. Takvo ponašanje…

Ovako izgleda pad aviona iznutra | VIDEO

Više od 40 odsto putnika boji se mogućnosti pada aviona, ali statistika pokazuje kako su…

Pogledajte kako se rak širi po ljudskom telu | VIDEO

Rak je jedna od najtežih bolesti današnjice. Medicina, iako je napredovala još uvek nije…

Skype je nakon 15 godina konačno dobio jednu korisnu funkciju

Duže od decenije Skype nije posedovao opciju snimanja poziva, ali je kompanija Microsoft…

Slučaj Šanti Devi jedan je od najpoznatijih slučajeva reinkarnacije u istoriji

Rođena je 1926. godine u Delhiju , glavnom gradu Indije. Sve do četvrte godine nije…

VIDEO: Pijanista svirao slepoj slonici

Britanski pijanista Pol Barton izvodio je muzičku numeru za slepu slonicu koja nije mogla…

Manekenka na pisti dojila bebu i oduševila publiku | VIDEO

Manekenka Mara Martin izazvala je priličnu pometnju kad se na reviji pojavila noseći u…

Vođenje ljubavi sa ženom mog prijatelja je fantastično, ne mogu da stanem

Jedan muškarac suočio se za zamkom- upao je u ljubavni odnos sa ženom svog prijatelja i…

5 sigurnih znakova da ste FENOMENALNI u krevetu

Svi mi imamo svoj ukus i o ukusima se ne raspravlja. Dok nama jedna osoba može apsolutno…

Ovo je najsigurnija zemlja za putovanja u 2018. godini

Nedavno sprovedeno američko istraživanje pokazuje koja zemlja je najsigurnija za…

YouTube uvodi novi alat koji sprečava krađu video materijala

YouTube je pripremio novi alat za kreatore video snimaka koji će od sada moći da vide da…

Grašak za dobru liniju

Ukusna mahunarka koja ubrzava metabolizam, grašak osigurava stalni priliv energije i…

Otac je shvatio da će biti ubijen, smireno se okrenuo ženi i predao joj ćerkicu | VIDEO

Na zastrašujućem snimku, koji je zabeleželila nadzorna kamera u državi Pernambuko u…

"Migrenozna poza": Novi trend fotografisanja devojaka

Australijski modeli sve više koriste "migrenoznu pozu" na svojim fotografijama koje…

BRAK NAKON SEKSA ZA JEDNU NOĆ? Evo da li takvi parovi opstaju!

Prema najnovijim rezultatima istraživanja u kom je učestvovalo preko hiljadu ljudi…