MODA

Mit ili arhitektonsko delo: Bela košulja

Veljko Gavrilović piše o arhitektonskoj poetici mitskog komada...

Bio sam baš mali kad sam dobio svoju prvu košulju po meri. Imao sam nekih desetak godina i trebalo je da sa još dve devojčice nosim mladin veo na jednom venčanju. Moja mama odlučila je da iskoristimo njenu venčanicu i od tog materijala napravimo košulju za mene i dve haljinice za moju sestru i još jednu rođaku. Sećam se da sam išao kod krojačice da mi uzme mere i sećam se kako je ta košulja izgledala: bela, satenska, jednostavna, a posebna.

Od Majamija osamdesetih preko Beverli Hilsa početkom devedesetih, do Beograda devedesetih, havajska egzotična flora i Versace kič meduze utišavaju svoj šareni tropic turbo beat, pred kariranim smirajem grungea. Moj takozvani život sa Claire Danes i Jaredom Letoom u oversize košuljama nagoveštavali su mi šta me čeka za par godina. Ali, kako je Srbija u to vreme bila prilično neobično mesto, tako se ni moji tinejdžerski dani nisu odvijali kao u američkim serijama. Umesto predvidljivih ljubavnih problema i odlaska u crnu poeziju sa umetničkim zanosima Björk  nivoa, ja sam samo gledao Dnevnik i prenos Skupštine. I čitao sam novine.

Pa sam tako 1999, baš u to neko mirno i dosadno vreme, zapazio jedan izveštaj sa dodele Emmy nagrada. Calista Flockhart nosila je zlatnožutu široku suknju, sa belom košuljom podvrnutih rukava, svezanom malo iznad struka, tako da se video njen ravan, savršeno mršav stomak. Bilo je to jedno od najlepših red carpet izdanja koje sam ikad video.

I zato ga se valjda sećam tako živopisno. Kasnije se polemisalo o tom njenom izboru. Neki su ga smatrali totalnim promašajem za takvu priliku, dok su drugi naglašavali savršeno izbalansirani miks elegancije i prefinjene opuštenosti, nazovimo to... lagancijom! Lagana elegancija - lagancija. (Ne zaboravite da gledate Calistu Flockhart u ulozi medijske magnatkinje Cat Grant, u seriji Supergirl, od ove jeseni samo na CW!) Još jedan istorijski primer bele košulje sa suknjom svakako je neprolazni stil Carolinae Herrerae. Ono što njenu pojavu čini posebno aristokratskom i prilično američko-konzervativnom, jeste podignuta kragna, samo mali nagoveštaj viktorijanske delikatne nedodirljivosti. 

Sa druge strane okeana, ove naše evropske strane, naše jedine i isključive strane, strane koja nema alternativu, košulja je u boji, raskopčana je i upasana u uzanu suknju do kolena. Carine Roitfeld i cela Gucci estetika Toma Forda obeleženi su ovim francusko-italijanskim modnim savezom. Od 1995. i one prve kolekcije sa plavom uzanom satenskom košuljom i pantalonama, pa do frivolnih prelazaka košulja u bluze sa volanima za YSL Rive Gauche, ovaj stil predstavlja savršeno izbalansirani miks erotične otvorenosti i romantike, nazovimo to pornomantikom (jer Carine ne voli termin porno chic). Ugledajući se upravo na Roitfeld-Ford kolaboraciju, Joseph Altuzarra je napravio nekoliko verzija ovakvih kombinacija u svojim prvim kolekcijama. S tim što je kod njega košulja stroža u kroju, i obično prugasta u desenu, tako da izgleda jednostavnije i gotovo muževnije. (Ovo nikako ne znači da su muškarci jednostavni! O, ne! Mi smo potpuno... komplikovani. Još jedan flashback na moj takozvani tinejdžerski život: uvek sam nosio dve košulje istovremeno.

Bio sam jako mršav, pa mi se činilo da sa više slojeva garderobe mogu da izgledam punije. Tako da sam imao dve verzije. U prvoj sam nosio kratke rukave preko dugih, a u drugačijem stajlingu sam kombinovao dve slične boje, ili nijanse jedne boje, pa sam oblačio obe košulje odjednom, jednu preko druge. Prvu sam zakopčavao normalno, a drugu sam kopčao samo jednim delom za prvu, ostavljajući jednu stranu druge (spoljne košulje) potpuno slobodnom. Izgledalo je čudno, ali lepo, i vizuelno zbunjujuće i... komplikovano.) Dakle, Altuzarra pravi savršeno izbalansirani miks američke konfekcije i evropske mode, nazovimo ga komodom.

Nasuprot tom potrošačkom konformizmu, ali opet iz jedne nama jako prijateljske zemlje, Viktor Horsting i Rolf Snoeren prikazuju neverovatnu umetničku egzibiciju, za proleće 2011. Kragne i rukavi su umnoženi i predimenzionirani, dekonstruisani pa naslagani, i stvaraju zadivljujuće teatralne i gotovo monumentalne komade, opet se poigravajući sa muškom jednostavnošću i ženskim složenostima.

Na kraju, prava arhitektonska poetika u modi jeste čitav odnos Gianfrancoa Ferréa prema beloj košulji. Stalna inspiracija za uvek novu eleganciju, tradicija i inovacija, eksperimenti sa kostimom i dekonstrukcijom, i istraživanje belog u različitim materijalima, svakako spadaju u najviše domete modnog dizajna. 

Koliko jedan predmet može da bude veličanstven i običan, koliko može da bude beo i šaren, taman i svetao, moderan i anahron, tako i svaki čovek može da bude veliki i mali, prljav i čist. Hrabar i uplašen. Toliko uplašen da traži oklop u dvema košuljama, i toliko hrabar da se rečima otkopča pred svima. I da tako ostane sam ili da postane stranac ili emigrant. I sve to zbog mode. Nazovimo to ljubavlju.

Vodeći belog konja pored sebe, Simon Porte Jacquemus izašao je u belim pantalonama i beloj košulji, nekoj vrsti letnje pidžame, da se pokloni publici nakon svoje revije za prethodno leto. Taj nadrealni san letnjeg dana nastavlja se u njegovim maštanjima o toplim francuskim selima i za sledeću sezonu. A Nataša Čagalj u svojoj drugoj kolekciji za Ports 1961, odlazi na Jadran i raseca košulje uzduž i popreko, igra se krojevima i dužinama, torbama i ležaljkama, i sve ih drži u osunčanom prugastom sanjarenju na plaži.

Laura Kim i Fernando Garcia iz Monsea, sada već kreativni direktori Oscara de la Rente, uveliko su „probudili“ košulju iz pidžame. U sve svoje tri kolekcije uspeli su da je načine svojim zaštitnim znakom, pomerajući kragne i otkrivajući ramena, odsecajući rukave i zakopčavajući je pozadi. Tako je Monse zahvaljujući preciznim dizajnerskim rezovima i linijskim sučeljavanjima napravio novu vrstu stilske dekonstrukcije: skladnu asimetriju. Nazovimo to dekonmetrijom.

Podeli vest sa prijateljima:

Dodaj komentar

Pre slanja komentara molimo Vas da pročitate sledeća pravila: Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Molimo čitaoce da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila. Redakcija expres vesti ima pravo da ne odobri komentare koji su uvredljivi, koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije expres vesti.

 

PRATITE NAS

 

KONTAKT

+ 381 65 43 43 646

info@expres.rs

Marketing

ANKETA

Da li biste vi imali seks na prvom sastanku?

TRENUTNA TEMPERATURA

 
Our website is protected by DMC Firewall!