Saturday, November 18, 2017

Uzrok najvećeg izumiranja živog sveta u istoriji na planeti Zemlji moglo je biti izazvano velikim vulkanskim erupcijama u Sibiru, pokazuju nova istraživanja.

Kako navodi britanski Indipendent, oko 95 posto morskog života i 70 posto života na kopnu izbrisano je u "Velikom umiranju" pre oko 252 miliona godina.

Nova studija objavljena u časopisu Scientific Reports, tvrdi da je izumiranje izazvano oslobađanjem više od 200 milijardi galona rastopljene lave na području nazvanom “Sibirske zamke“.

Naučnici su u kamenu pronašli šiljke za znatnom količinom nikla - elementa koji je formirala vulkanska magma - iz perioda poznatog kao Veliko permsko izumiranje, u zemljama širom sveta, uključujući Kinu, Izrael i Mađarsku.

Ali ono što je planetu Zemlju dovelo do ivici nenaseljenosti, bila je gromna zapremina sumpor dioksida i ugljen-dioksida koji su pušteni u atmosferu. Najpre se Zemlja ohladila za nekoliko stepeni da bi se potom zagrejala što je pokrenulo kisele kiše.

Majkl Rampino, geolog iz Njujorka i jedan od autora studije, rekao je da su sibirske vulkanske erupcije i srodni fenomeni, očigledno emitovali isparenja bogata niklom u atmosferu, odakle su se raširila celom planetom.

"Istovremeno, eksplozivne interakcije magme sa starijim ugljeničkim naslagama mogle su puštati velike količine ugljen-dioksida i metana, dva gasa uzročnika fenomena staklene bašte, što bi objasnilo intenzivno globalno zagrevanje zabeleženo u okeanima i na kopnu u vreme masovnog pomora“, objasnio je Rampino.

Topli okeani su postali siromašni kiseonikom, štoje doprinelo izumiranju mnogih oblika života u moru, dodao je on.

WEB PREPORUKE