Saturday, November 25, 2017

Led na Plutonu i plavo nebo, predstavljaju dva velika otkrića koje je o toj patuljastoj planeti danas objavila NASA.

“Ko bi očekivao da je nebo u Kojperovom pojasu plavo? Predivno je”, rekao je Alan Stern, glavni istraživač tima koji prima podatke sa svemirske letelice New Horizons, na istraživačkom institutu Bulder u američkoj saveznoj državi Kolorado gde su proučavane fotografije u boji pristigle u NASA-u prošle nedelje.

Moguće je da su čestice izmaglice sive ili crvene, ali način na koji odašilju plavo svetlo privuklo je pažnju naučnog tima New Horizons.

"Ta jasna plava boja govori nam o veličini i sastavu čestica izmaglice. Plavo nebo često je rezultat rasutog sunčevog svetla veoma malih čestica. Na Zemlji, te čestice su mali molekuli azota. Čini se da su na Plutonu lakše, ali još manje nego na Zemlji – čestice podsećaju na čađ i nazivamo ih tolini", rekao je istraživač Karli Hauet.

Naučnici veruju da se čestice tolina formiraju visoko u atmosferi, gde se ultraljubičasto sunčevo svetlo raspada i jonizira azot i molekule metana te im omogućuje da reaguju jedna s drugom kako bi formirale sve kompleksnije negativno i pozitivno nabijene jone.

Na Plutonu je otkriveno i mnogo malih regija s ledom. Ti ledeni delovi podudaraju se s ranije viđenim crvenim mrljama na površini Plutona, a naučnici još ne znaju zašto.

'Iznenađena sam time što je ta zaleđena voda toliko crvena. Ne znamo koja je veza između leda i crvenih tolina na površini Plutona', istakla je Silvija Protopapa, koja je deo Sternovog tima.

WEB PREPORUKE