Australijski tim ubrzano razvija pristupačni kvantni računar

Izvor glasamerike.net oktobar 02, 2017

Čim neko pomene kvantno računanje ljudi prvo pomisle “šta je dođavola kvantno računanje”?

Kvantno računanje koristi “neobičnost” kvantnog sveta i razvija novin način na koji kompjuteri razmišljaju. Takvi računari ostavljaju najbrže svetske kompjutere daleko iza sebe. Australijski istraživači su možda napravili ogroman iskorak time što su kvantne kompjutere napravili jeftinim i pristupačnim.

Ova animacija predstavlja “Kjubit”, kvantne verzije “bitova” - osnovnih informacija koje kućnom računaru, tabletu ili mobilnom telefonu zadaju komande.

Takođe prikazuje istraživače koji kažu da su rešili jedan od najtežih problema kvantnog računanja, odnosno da kjubiti veličine fotona moraju da budu toliko blizu da ništa ne može da ih zaobiđe.

“Do sada smo znali kako da napravimo kvantne bite u silikonu i kako da spojimo nekoliko u mali prototip kvantnog kompjutera. Ono što nije bilo najjasnije je kako da integrišemo te kvantne bitove sa veličinom klasičnih međusobno povezanih tranzistora za iščitavanje, koji su vam neophodni za pokretanje velikog, moćnog kvantnog kompjutera sposobnog da obavlja korisne proračune”, objašnjava Andrea Morelo sa Univerziteta Južnog Velsa.

To znači da ovi novi kjubiti, koje još zovu i flip-flop kjubiti, mogu da budu dovoljno udaljeni jedni od drugi kako bi oko njih mogla da se smesti elektronika normalne veličine koja se nalazi u današnjim kompjuterima.

“To što koristimo flip-flop kjubite umesto normalnih kjubita znači da sada imamo mesta između kjubita da smestimo klasičnu kontrolnu elektroniku što će omogućiti lakšu, bržu i jeftiniju proizvodnju koristeći uglavnom isti proizvodni postupak koji se već koristi za silikonske čipove u svakom kompjuteru i mobilnom telefonu”, kaže Morelo.

Ti flip-flop kjubiti takođe mogu da se manipulišu električnim signalima umesto magnetiskim.

“Električna polja mogu daleko snažnije da se upare sa predmetima veličine atoma, tako da vam treba manje energije i štaviše efekat na taj predmet sa kojim želite da ih uparite brže otpadne tako da možete da ga lokalizujete i odlučite ‘želim da samo ovaj kjubit radi, a ne onaj kjubit’”.

Ono što je bitno kod ovog otkrića jeste da to otvara put koji će omogućiti da se za pravljenje kvantnih kompjutera koriste isti elektronski delovi koji se već koriste za računare.

“Ovo otkriće će uticati na to da sada imamo jasan plan i put kako da napravimo veliki kvantni kompjuter u silikonu gde će biti lakše postići integraciju kvantnih bitova i klasične kontrolne elektronike”.

Ukoliko ova tehnologija zapravo bude funkcionisala na veliko, to će otvoriti vrata kućnim kompjuterima sa kapacitetom za obavljanje poslova koje ni najveći svetski superkompjuteri današnjice ne mogu da postignu. Australijski tim istraživača nada se da će napraviti funkcionalan kvantni kompjuter do 2022. godine.

SILOVAO I BRUTALNO UBIO DEVOJČICU OD 7 GODINA: Sada je nad njim izvršena SMRTNA KAZNA, a evo koje su bile njegove POSLEDNJE REČI