Wednesday, November 22, 2017

Džinovska gasovita planeta WASP-12b, koja je za 40 odsto veća od Jupitera, najveće planete našeg Sunčevog sistema, tamnija je od asfalta.

Egzoplanete su otkrivene u gotovo u svim bojama, uključujući i crnu. Ova egzoplaneta, otkrivena 2008. godine, ima jako malu refleksiju (0.064), pokazala je nova studija.

"U pitanju je izuzetno niska vrednost refleksije što ovu planetu čini tamnijom i od svežeg asfalta“, objasnio je autor istraživanja Tehlor Bel sa Univerziteta Mek Gil u Montrealu.

Poređenja radi, albedo, odnos između količine zračenja koje telo reflektuje i količine zdračenja koju prima, na Mesecu iznosi 0.12, a na Zemlji 0.37.

Na Saturnovom satelitu Enceladu, objekat koji najviše svetlosti reflektuje, ovaj broj iznosi 1.4.

WASP-12b udaljena je od Zemlje 1.400 svetlosnih godina. Gravitaciono polje, usled velike blizine zvezde, uticalo je na promenu oblika planete, koja je poprimila oblik sličan ragbi lopti. Temperature na nekim delovima planete dostižu neverovatnih 2.600 stepeni Celzijusovih.

Planeta svojoj zvezdi uvek pokazuje istu stranu, kao što Mesec uvek pokazuje "bližu stranu" Zemlji.

WASP-12b je planeta koju naučnici proučavaju još od njenog otkrića. Međutim, Bel i njegove kolege u oktobru 2016. istražili "vruć Jupiter" uz pomoć svemirskog teleskopa. Nizak albedo zapravo je bio iznenađenje, rekao je Bel.

"Postoje mnoge druge planete koje su tamne poput ove, ali su znatno hladnije od WASP-12b“, rekao je on.

"Za ovakve planete, oblaci i alkalni metali mogu biti razlog za apsorpciju svetla, ali to ne važi i za WASP-12b na kojoj su temperature neverovatno visoke“.

Kako se u atmosferi ove planete nalaze uglavnom atomski vodonik i helijum, mnogi smatraju da taj sastav zapravo planetu čini tamnijom.

Iako planeta gotovo da ne reflektuje svetlost, toliko je užarena da sija poput limenog metara, otkrili su istraživači, piše space.com.

WEB PREPORUKE